HORECA EXPO portalik24 750x150 px

Mobilne Planetarium UFOLUDKI

baner 750x110

U Norwida „dzień Walentego"

W Teatrze im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze trwają ostatnie przygotowania do sobotniej premiery spektaklu „Dzień Walentego" pióra Iwana Wyrypajewa w przekładzie Agnieszki Lubomiry-Piotrowskiej w reżyserii Łukasza Witta-Michałowskiego. Ostatnią premierę w sezonie 2018/2019 zobaczymy na Scenie Kameralnej w sali kinowej przy ul. Krótkiej 3 (tymczasowej siedzibie Teatru im. Norwida).


P1230065a


- Przedstawienie jest zwieńczeniem rosyjskiego tryptyku, w skład którego weszły dwie zrealizowane już, cieszące się wciąż wielkim zainteresowaniem widzów - „Gąska" Nikołaja Kolady w reż. Piotra-Bogusława Jędrzejczaka i wieczór jednoaktówek - „Oświadczyny" / „Niedźwiedź" Antona Czechowa w reż. Turgaya Velizade – czytamy w informacji o spektaklu. „Dzień Walentego" to historia dwóch kobiet, żyjących miłością do tego samego, dawno już zmarłego mężczyzny.

- Tekst pozornie traktuje o czymś bardzo w teatrze ogranym, mianowicie o trójkącie miłosnym. Okazuje się jednak, że ten trójkąt wcale nie jest równoboczny. Jest on opowiadaniem z perspektywy odchodzenia, końca. Jednak jest on też zabawny i groteskowy – mówi Łukasz Witt-Michałowski, reżyser teatralny, założyciel Sceny Prapremier InVitro. Ukończył Wydział Aktorski krakowskiej PWST (filia we Wrocławiu) w 1998 oraz Wydział Reżyserii Teatralnej w Hessische Theaterakademie we Frankfurcie nad Menem w 2004. Był tam stypendystą – jako student wybitnie utalentowany - organizacji „Carl zum aufgehenden Licht". W Niemczech reżyserował m.in. Mrożka, Villguista, Gombrowicza. Reżyserował min. „Tangen" - przedstawienie na motywach „Głodu" Knuta Hamsuna w Teatrze Witkacego w Zakopanem , „Pustynię" Tankreda Dorsta w Teatrze Polskim we Wrocławiu, „Głód Knuta Hamsuna"w Teatrze Centralnym w Lublinie, „Śmierć szczęśliwa" Alberta Sumaka w ramach Sceny Prapremier InVitro. Za pierwszą realizację w ramach Sceny Prapremier InVitro– „Nic co ludzkie" – dostał wyróżnienie na XIV Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz pierwszą nagrodę specjalną na X Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim. W ramach Sceny Prapremier InVitro wyreżyserował także przedstawienia „Pool (no water)" i „Zły", z którym został zaproszony do Meksyku i Kolumbii. W 2009 i 2010 został laureatem nagrody Prezydenta Miasta Lublin za upowszechnianie kultury. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego( 2015), został również „Człowiekiem roku" w Plebiscycie Dziennika Wschodniego (2017). W 2018 otrzymał Nagrodę Artystyczną Prezydenta Miasta Lublina Krzysztofa Żuka za realizację widowiska „Pogrom w przyszły wtorek" według powieści Marcina Wrońskiego.

Występują: Iwona Lach (Walentyna 60 lat), Elżbieta Kosecka (Katja 60 lat), Marta Kędziora (Katja 35-40 lat), Katarzyna Trzeszczkowska (Katja 18-20 lat), Robert Mania (Walentyn 35-40 lat) oraz debiutujący na scenie Filip Toroński (Walentyn 18-20 lat).

Autorką scenografii jest Elbruzda (Marta Góźdź) – projektantka kostiumów i scenografka, z wykształcenia także filozofka. W 2010 otrzymała nagrodę w konkursie Off Fashion w Kielcach za kolekcję „El sueno de la raison". W 2013 zaprojektowała kostiumy do „Snu nocy letniej" w reż. Joanny Lewickiej, przedstawienia zrealizowanego z osadzonymi w Opolu Lubelskim, a granego podczas Konfrontacji Teatralnych w Lublinie oraz obchodów 100-lecia Teatru Polskiego w Warszawie. Zrealizowała też scenografie i kostiumy do spektakli Pawła Passiniego m.in.: „Znak Jonasza", „Reqiuem" i „Pudełko" oraz w reżyserii Łukasza Witt-Michałowskiego „Szkoła Żon" i „Ostatni taki ojciec".

Ruch sceniczny opracował Wojciech Kaproń - choreograf, tancerz, aktor oraz pedagog. Absolwent Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie - Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS, kierunek animacja kultury o specjalizacji teatr (reżyser małych form teatralnych) jak również Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie - Wydział Filozoficzny - animacja kultury. Od 1998 uczestnik warsztatów tańca w Polsce i za granicą: technika releasing, contact improvisation, body conditioning, BMC, polska technika tańca współczesnego i improwizacja. Uczestnik i finalista wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych w tańcu towarzyskim. Od 2001 tancerz Lubelskiego Teatru Tańca. Współpracuje przy organizacji Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca, Forum Tańca Współczesnego oraz wielu projektów międzynarodowych. Wykłada technikę tańca współczesnego, kompozycję oraz dramaturgię w ruchu. Zajmuję się również kompozycją, choreografią oraz pracą nad rozwojem fizycznym ciała. Współpracował z CIE Stanisław Wiśniewski oraz W&M Physical Theatre. Występował ze swoimi przedstawieniami na ważnych festiwalach w Polsce i na świecie: w Nowym Jorku, Berlinie, Calgary, Helsinkach, Witebsku, Mińsku, Kijowie, Madrycie, Brukseli, Londynie, Bukareszcie, Tibilisi, Gratzu, Paryżu, Lyonie, Kolonii, Hannoverze i Lipsku. Autor spektakli: „Kosmos", „Closer", „Hello Kitty" oraz „Body" jak również wielu akcji performatywnych i choreografii. Działa w teatrach dramatycznych zarówno jako aktor, jak i choreograf.

Muzykę przygotował Max Kowalski - kontrabasista, aranżer, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie kontrabasu. Od 2002 współpracuje z Teatrem Witkacego w Zakopanem. Jest autorem muzyki do przedstawień: min. „Tangen" Knuta Hamsuna (Teatr Witkacego), „Pustynia" Tankreda Dorsta (Teatr Polski we Wrocławiu), „Kamienie w kieszeniach" Marii Jones (Klub Graffifti w Lublinie), „Pogrom w przyszły wtorek" (Scena Prapremier InVitro w Lublinie), „A recipe for Leonard Cohen" -aranżacje (Scena Prapremier InVitro w Lublinie) - wszystkie w reż. Łukasza Witt-Michałowskiego, „Rozmowy z diabłem" (Teatr Witkacego reż. Marek Wrona). Nauczyciel gry na kontrabasie w PSM I st. w Dobczycach. Współpracuje z wieloma muzykami scen krakowskich. Od stycznia 2011 kontrabasista w zespole Sholem. Od 1998 założyciel i lider zespołu Max Klezmer Band.

Fragment spektaklu „Dzień Walentego"

 

 

 


Znajdż nas na Facebooku

Tematy Pokrewne

 

Google+